2009. augusztus 22., szombat

Gyűjtőtársak I. - "Függőségem" története

Ebben a rovatban gyűjtőtársaim bemutatkozását, személyes élményeit fogom megosztani a nagy nyilvánossággal. Első és szívből remélem nem az utolsó jelentkező Unicorn3 barátom volt, akitől már nekem is volt szerencsém pár, általa már persona non grata-nak tartott, de kevésbé pallérozott szememnek nagyon is tetsző figurát vásárolni (vagy tán csak nem tudok ellenállni a gyerekkori álmoknak). Az Unicorn3 természetesen álnév. Egy húszas éveinek közepén járó fővárosi gyűjtőtársat takar, akinek kérését tiszteletben tartva nem fedem fel kilétének további részleteit. Azonban eme sorokon keresztül is kérem, hogy gondolja át még egyszer incognito-ját, mert metrón megálló előtt halálcsillagos visszaszámlálást imitálni egy nem repro Chin Gun-os vintage AT-AT-vel a hónunk alatt - az a menő. Hölgyeim és uraim, ismerjék meg Unicorn3 urat:

"Kb. 10 éves lehettem, amikor édesapám hazaállított egy kölcsönzői videokazettával: "A Birodalom visszavág" volt az. Ezt követően hogy-hogy nem minden héten ki kellett kölcsönöznie valamelyik részt. Hát így kezdődött...
Hétvégenként a Petőfi Csarnokba jártunk, ha még szerencsém is volt, kaptam egy bontott, lötyögős, kopott figurát (sivár gyermekkor - nekem is ez tette be a kiskaput, sehol egy AFA 85 -ös Blue Snaggletooth... bár szerintem azt is kibontottam volna - a szerk.). Az eladó mindig megengedte, hogy én magam válasszak fegyvert hozzá, az sem érdekelte, ha nem a hozzá passzolót (egek, ez ám a szolgáltatás, akkor én mindenhez a fekete endor blaster-t kértem volna, IG-88-hez kettőt is - a szerk.). Egyébként a pultja alól úgy vette elő a „jedi babás” dobozt, mint valami kincset. Általában mindig ugyanaz a tíz-húsz karakter volt nála, mikor jobb - mikor rosszabb állapotban. Ha lehetőségem volt, bőszen cserélgettem is a figurákat, bár akkoriban már nem sokaknál akadt ilyen kincs kis hazánkban. Ha mégis, akkor az a '90-es évek elejére már csak rossz állapotú tömegfigura volt.
Úgy hozta a sors, hogy idővel teljesen a modellekre álltam rá, ekkorra már nem maradt szinte egyetlen figurám sem. Amikor a felújított klasszikus trilógia apropóján újra kezdték a Star Wars figurák kiadását (de ekkor már a Hasbro, aki időközben felvásárolta azt a céget, amelyik korábban már felvásárolta a Kennert - a szerk.) engem ismét megszállt a gyűjtőszenvedély. Nagy lelkesedéssel mindent válogatás nélkül gyűjtöttem, amin Star Wars felirat volt - a vintage és az újabb figurákat, de még a modelleket is (no igen, én is így voltam ezzel, mint Gombóc Artúr a csokoládéval, csak amikor fel kell szállni arra a bizonyos vonatra, ami leginkább a pénztárcám vagy a szűkös hely formájában jelent meg számomra, akkor komolyan elmélyültem a hogyan tovább keserű témakörében - a szerk.) A Star Wars klubnapokon és a PeCsa bolhapiacán rendszeres vadászkörutat tartottam, még Bécsben is jártam ez ügyben, ahol nagyon komoly, színvonalas "comics boltokat" találtam már 2000-ben is. A gyűjtemény szépen gyarapodott, de egyszerűen nem tudtam lépést tartani a piaccal (ugye-ugye - a szerk.), ekkor született az elhatározás: csak vintage-t fogok gyűjteni!
Tettem ezt annak ellenére, hogy jól tudtam: a hazai méregdrága, silány minőségű figurák és az akkori tisztességtelen, kapzsi eladói viszonyok mellett nehéz lesz azt a színvonalas gyűjteményt létrehozni, amelyet szerettem volna magaménak tudni. Példának okáért: legalább háromszor csaptak be repro fegyverrel - és ez csak a sikeres próbálkozások száma.
Történt aztán, hogy az Internetet böngészve ráakadtam egy fickóra, aki Star Wars figurákat árult, meglepően kedvező áron. Felhívtam. Akkor még a lakásán volt a bizniszcenter. Amit akkori - fejlődésben lévő - gyűjtői szememmel ott láttam, az teljesen lenyűgözött. Az egész lakást ellepték a figurák. Nála láttam először AFA minősített figurákat. Később nyitott egy "valódi" boltot, ahol rendszeresen vásároltam is tőle a gyűjteményem számára szép állapotú figurákat. Mivel ekkorra már kifejezetten csak a vintage játékok érdekeltek, ezért gyűjteményem egyéb darabjait igyekeztem ennek megfelelően elcserélni.


Apropó csere, ha már gyermekkoromban tudtam volna melyek a ritka figurák, rengeteg pénzt megspórolhattam volna. Emlékszem még arra az időre, amikor egy Imperial Dignitary-t még AT-ST pilóta árban adtak. Volt, hogy egy hibátlan, hófehér rohamosztagos Luke-ot egy mozijegy áráért szereztem, de később elcseréltem egy Hoth Luke-ra (könnyen jött, könnyen ment... :P - a szerk.). Ahogy egyre több "szakirodalmat" olvastam, úgy nőtt az általam ismert gyűjtők száma is, sok figurámat köszönhetem nekik.

Ma már csak C10 vagy esetleg C9.5+ figurákat veszek, ennek is köszönhetően fő beszerzési forrásommá az eBay vált. Nem csoda, ha nagyon lassan haladok, mert az ilyen magas minőségi elvárásnak már a „tömegfigurák” esetében is komoly ára van. Többször előfordult már, hogy sérült dobozos (azaz hátlapos, vagy képes voltál AFA-zott figurát kiszedni a páncélüveg mögül??? - a szerk.) illetve buborékos, esetleg Kenner Baggie-s (kb. gyárilag zsacskózott - a szerk.) figurát. Most sokan azt gondolhatjátok, hogy elment az eszem. Nekem is megfordult a fejemben, hogy nem kellett volna kibontani ezt vagy azt a figurát, de amikor megpillantom őket a csinos kis Protech hengerben, elfátyolosodott tekintettel mindig megállapítom, hogy sokkal jobban mutatnak (mert csak a Puffin ad neked Erőt és mindent lebíró akaratot - a szerk.).
A bontott figurákat gyűjtöm, mert a fennmaradt kártyás példányok sok figura esetében szinte megfizethetetlennek tűnnek. A jövőben talán veszek majd néhány AFA v. UKG által minősített figurát is. Nehéz megálljt parancsolni és egészséges határt szabni annak, hogy az ember ne költse el a teljes fizetését egy régóta áhított zsákmányra. Mellesleg az átgondolt vásárlás befektetésnek sem utolsó: az évek során egyre kevesebb lesz a jó állapotú figurából, mivel a szállítások során óhatatlanul is sok megsérül, vagy az óvatlan gyűjtők direkt napfénynek teszik ki a figuráikat ("sárgaságot" kapnak szegények - a szerk.), elvesznek, porszívóba kerülnek a fegyverek, stb.


A jövőben szeretném, ha minden egyes loose figura a főbb variációival egyetemben a vitrinemben pihenne egy Protech hengerbe zárva (csak a Puffin... - a szerk.). Még sok figura hiányzik, de meglehet, ha egyszer mind meglesz, akkor gondolok egyet és eladom az egész gyűjteményt, hogy újra kezdhessem, mert számomra a vadászat sokszor legalább akkora élményt jelent mint a zsákmány maga.
E-mail címem: Unicorn3@freemail.hu - arra az esetre, ha valakinek lenne eladó C-10 figurája, vagy bármilyen kérdése, véleménye, hozzászólása a fent leírtakhoz (én azért örülnék, ha az utóbbiakat a blogon is olvashatnánk - a szerk.).
Ps: "A Batman kollekció talán csak egy mellékvágány, de annak majd olyan kedves számomra, mint a Star Wars."

Az alábbiakban a gyűjtemény gyarapodását kísérhetitek figyelemmel: 


2010. augusztus végi állapot

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése