2010. december 13., hétfő

Gyűjtőtársak V/2. - Attahunter visszatér és odavág, de nagyon!

Nagy hálával tartozom ezért az ismételt, ám számomra és a blog szempontjából nagyon eredeti és tárgyba vágó bemutatkozásért! Nem csak azért, mert végre megtörhetem az elfoglaltságomból adódó csendet és friss írás kerülhet fel a blogra, hanem azért is, mert újabb nagyon személyes élményekkel és az egykori vidéki vintage helyzet eddig ismeretlen darabkájával lettünk mindannyian gazdagabbak:

Íme az eredeti műremek:


"Attahunter, a Huttvadász fejvadász"


"A Star Wars világa már kilencéves koromban egy életre rabul ejtett. 1982 - emlékeim szerint ekkor láttam először a „Csillagok Háborúja” című kétrészes (!) filmet – igen, akkoriban még két részben vetítették, a felénél egy rövid 5-10 perces szünettel – viszont már magyar hanggal, és 1979-80-hoz képest végre nem csak 14 éven felülieknek (az Owen bácsi és Beru néni halálát bemutató jelenet miatt eredetileg bizony így sorolták be). Az egyik újszegedi kis moziban, a nevére sajnos már nem emlékszem (bár nagyon is meglehet, hogy „November 7” volt…), érkezett el életem egyik meghatározó pillanata. Itt és így kezdődött...

Néhány hónappal később pár iskolatársamnál, sajnos még csak nem is osztálytársnál, már kezdtek feltünedezni a „Jedi babák”, vagy „Jedi bábuk”, ahogy mi gyerekek akkoriban neveztük a Star Wars akció figurákat. Kérdésemre a szerencsés tulajdonosok azt felelték, hogy az USA-ból érkeztek hozzájuk, de nem kizárt, hogy egyesek már "csak" Budapestről szerezték be néhányukat. Ez utóbbi forrásról egyébként majd húsz évvel később, 29 évesen hallottam először, egész pontosan arról, hogy valaha Magyarországon is lehetett Vintage figurákat kapni, méghozzá a Székes Fővárosban és a Balaton mellett pár helyen. A belföldön árusított figurák vélhetően Ausztriából jutottak be hozzánk szemfüles kiskereskedőink jóvoltából – ahol egyébként ma is igen jelentős állomány van még belőlük a gyűjtőknél és boltosoknál. 

Gyerekkoromban én csupán nyálamat csorgatva és irigykedve bámulhattam szerencsés „pajtásaimat”, akiknek kijutott e csemegékből. Emlékszem, az egyikük a testvérosztályunkba járt. Együtt volt a tornaóránk – persze akkoriban fiúk és lányok még külön teremben tornáztak(!) – öltözés közben, tesi után, izzadságtól bűzölögve - pedig mosdani lett volna lehetőség, még egy-két tus is akadt, de idő, az nem, mivel 10 perc múlva már kezdődött is az újabb tanóra – nézegettük ámuldozva és áhítozva gyönyörű, zsír állapotú Kenobi, Luke, Vader és Csubi figuráit, és a 12 incses C-3PO droidját(!). Mindmáig feledhetetlen élmények ezek! Még a lopás gondolata is megfordult a fejemben, de szerencsémre neveltetésem és gyávaságom megakadályoztak (-itt már nem bírom tovább szó nélkül, én az "A bolygó neve: halál" könyvet akartam ellopni, amikor megjelent, mert nem bírtam kivárni, hogy édesanyám hazaérjen a munkahelyéről és kérhessek tőle pénzt, annyira érdekelt a folytatás, és Gyöngyösön előbb volt kapható a könyv minthogy játszották volna a moziban, de szerencsére nem bírtam, mertem rászánni magamat - a szerk.).

A másik szerencsés tulaj a zsákutcánkban lakott, nevezetesen a Bokor utcában, melynek volt egy ún.vakbélnyúlványa, benne három téglás társasházzal és a középső ház és az elülső ház közötti nagy - hiába, akkor még nagynak éreztem – játszótéren legnagyobb ámulatomra egy kartondobozból elővett egy AT-AT lépegetőt, majd utasterét és pilótafülkéjét telerakta figurákkal. Amikre emlékszem közülük: Royal Guard, polipfejű (Squid Head), Darth Vader, IG-88, TIE vadász pilóta, mindezek felett volt neki egy szép, ezüstszínű C-3PO-ja is! Ma már tudom, hogy ez utóbbi Trilogo kiadás volt, és már akkor se láttam hozzá a „hálózsákot”. Szerintem Laci azt már az elején kidobhatta…  (Laci te, hallod-e... - a szerk.)

Kellemes volt eljátszani a figuráival! Miután kiélvezte, hogy mi elélveztünk (bár ehhez még majdnem kicsik voltunk), engedélyezte, hogy kézbe vegyük mi is a figuráit. Nekem már akkor is az IG-88, a Squid Head és a TIE Fighter Pilot volt a kedvencem, ezek ma is benne vannak az első tízben, a Squid és IG az első 5-ben is!

Sosem felejtem el azt a pillanatot sem, amikor egyszer az ő lépcsőházuk előtt egy akkori FRISS Kenner prospektust nézegettünk hárman-négyen közösen! A CSH figurákból neki szinte semmi nem volt meg, csak BV és JV Vintage darabok, de azok elég szép számmal, különösen JV (A Jedi Visszatér) figurák. Ámultunk azonban Greedo-n – aki mindannyiunk kedvenc szereplője volt akkor a mellékszereplők közül – valamint különösen én, Jabbán és trónusán, valamint az igen baró Rancor szörnyön, amely  mancsában egy gamorrai őrt tartva volt lekapva a katalógusban, borzasztó jó látványként, diorámában!!!

Nem ettől a fiútól, hanem évekkel (2-3 évvel) később a jogutódjától végül sikerült beszereznem 7 figurát a fentiek közül, de addigra már erősen lejátszott, megviselt állapotban (bár ez csak később kristályosodott ki bennem, addig azt hittem, nem lehet ezeknél jobb állapotú régi figukat beszerezni). Ezek kerültek hozzám: IG-88 (no fegyver), Darth Vader (letört pöcökkel), C-3PO (szép ezüst színén már rozsdafoltok is voltak, főleg a lábai orrán, de a fenekén is), TIE pilóta (alig látható kari logókkal, no pisztoly), Ree-Yees (hibátlan, puskával), Klaatu skiff outfit (hibátlan, fegyverrel) és végül Squid Head (pisztollyal és köpenyben, de szoknya nélkül – persze, hiszen csak anélkül lehetett leültetni). Átmenetileg egy Rebel Commandót is birtokoltam, de csak amolyan zálogként, míg ki nem sikerült magamnak könyörögnöm a valójában kívánt polipfejű bérgyilkost (én annak tekintettem, amíg 15 év múlva ki nem derült a képes enciklopédiából, hogy Jabba egyik könyvelője volt, az ottani Ishi Tibbel együtt (- valljuk be, néha még rosszabak, mint egy bérgyilkos - a szerk.). Azt hiszem 100 Ft-ért vettem ezen darabok javát, egyet-kettőt cseréltem – IG-t talán épp a törött kardú Vaderre, így állt be a végső, mindössze hatos létszám. Ezek a figurák elkísértek kb. 1986-tól – hetedikes koromtól – egészen 1999-ig, amikor elkezdtem őket lecserélgetni a Petőfi csarnokban - néha a bolhapiacon, de főként inkább a Klubban…

Számomra mindig is a régi, klasszikus Trilógia marad az „igazi Star Wars”. Bár az új technikával készült új filmek is tetszenek, szórakoztatnak, de nem érik el azt a hatást, mint a korábbi filmek, a IV-VI. epizódok. Ennek persze egyik fontos oka lehet, hogy az új részeket már nem gyerekként láttam először! Megeshet ,hogy tán azok is megfogtak volna - bár, Jar Jar Binks gunga figuráját már 9 évesen IS kihagytam volna a sorozatból.

Tulajdonképp tetszenek a Clone Wars rajzfilmek, illetve a 3D animációs sorozat is. Ezek miatt, illetve a Jabba Palotában szereplő, de Vintage figuraként ki nem adott számtalan szereplő miatt az új figurákat is gyűjtöm, de erős szelekcióval. Mondhatni csak az idegen lényeket – fajokat – és a droidokat gyűjtöm. A Vintage figurákból mintegy 2 éven át a teljes portfólió megvolt, később erre már ráuntam, s ma már csak a nagy kedvenceket gyűjtöm, azokat viszont számtalan változatban is akár! A Vintage figurákban a régiségük és „eredetiségük” mellett (vagyis hogy ŐK voltak ez első igazi Csillagok Háborúja saga figurák) tehát az elképesztő változatosságuk tetszik! Gyártási és minőségi szabványok ide vagy oda, mivel számos különböző helyen készültek – Kínán belül: Hong Kong, Tajvan, Makaó, Kínán kívül: Japán, Franciaország, Mexikó, Nagy Britannia (bár ezek közül figurákat csak Japán és Mexikó gyártott, ha minden igaz, ám a másik két ország akkori figuragyárába is igen érdekes verziók kerültek csomagolásra) – emiatt számos eltérő variáns, verzió található, az apró egyedi eltérések mellett is!

Kedvenc témáim: a fejvadászok, robotok (főleg a harci és gyilkos robotok), Jabba és udvartartása, Mos Eisley Kantin, Hoth Ekhó Bázis, kiborgok.

A Nyerő legyen veletek! S persze az Erő is."

Attahunter 

A korábbi, fényképes bemutatkozás innen elérhető:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése