2010. január 20., szerda

Brian's Thoughts avagy egy játékkereskedő diplomamunkája folytatásokban II.

2. fejezet

Egy kis áttekintés a Star Wars filmekről és játékokról 

A „Star Wars the Magic of Myth” - „Star Wars a mítosz varázsa” elnevezésű, a Smithsonian Intézet átal szervezett kiállítás kurátorának, Mary Henderson-nak véleménye szerint 1977-ben az amerikai közvéleménynek égető szüksége volt valamire, ami reményt és ösztönzést adhatott. Röviddel a vietnámi háború tragédiáját követően, három évvel a Watergate botrány és emiatt Nixon lemondása után, amikor az üzemanyagárak eddig nem látott magasságokba szöktek és az infláció megközelítette a kétszámjegyű értéket, az amerikaiak – Henderson állítása szerint – szomjaztak az ártatlanságra és a reményre.

1977. május 25-én bemutatták a Star Wars: "Egy új reményt." Rendkívül nagy érdeklődést váltott ki és hamarosan az első helyre ugrott a jegypénztárak eladási listáján az egész országban mindenütt. Ahogy a filmkritikus Jack Kroll fogalmazott a „Newsweek” hasábjain: „Én imádtam a Star Wars-t és te is ugyanúgy  oda leszel érte… George Lucas-nak sikerült egy párját ritkító filmet alkotnia, csupa bájos izgalom az elejétől a végéig. Nem tudom, hogyan sikerülhetett neki egy ilyen sodró és fantáziadús filmet megalkotnia, romlott korunk minden tudatromboló szennyétől mentesen." Kroll úgy véli, a Star Wars egy jó értelemben vett gyerek film, mivel mindannyiunk lelkében meg akarja érinteni az örökké benne lakozó gyermeket. Úgy hitte, hogy a Star Wars mindenkiben fellobbantotta a gyermekkori lelkesedést, kijelentette: ez egy nagyszerű és szórakoztató film a kölyköknek és azon felnőtteknek is, akik még nem felejtették el milyen is volt gyereknek lenni. A film ártatlan természete különösen nagy jelentőséggel bírt, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a kortárs amerikai kultúra morálisan és pszichésen a „szennyes” korszakát élte.

A Luke Skywalker, Han Solo, Leia hercegnő és a Darth Vader vezette gonosz birodalom elleni lázadás története bebizonyította, hogy a jó és rossz epikus küzdelme a filmszínházakban is megállja a helyét. Stephen Sansweet, aki a világ vezető Star Wars tekintélyeinek egyike és számos gyűjtögetni valókról szóló Star Wars könyv, valamint cikk szerzője, jelentősnek tartja, hogy a Star Wars szó szerint „címlapra került” és mindennapos televíziós témává vált. Úgy tűnik George Lucas-nak könnyűszerrel sikerült megmentenie a filmszakmát a 70-es éveket uraló félelem nyomasztó hatásától. A nyár hátralévő részében is az első helyen maradt a Star Wars a jegypénztárakban. 1983-ra rekord összeget (524 millió $-t) ért el a világszerte eladott jegyekből származó bevétellel..

A „Csillagok háborúja”1977-es bemutatása után a Star Wars saga második fejezete 1980-ban érkezett el „A Birodalom visszavág” címen. Ez a rész bizonyult minden idők legsikeresebb folytatásának, összesen 365 millió $-t kaszált. A film a trilógiák középső részeinél általánosnak mondható mintát követte: feloldatlan konfliktussal zárult, a rossz fiúkkal a nyeregben. A Star Wars trilógia harmadik darabja „A jedi visszatér” 1983 május 25-én került bemutatásra. Steven Spielberg, aki ismert rendező és George Lucas barátja, az alábbi véleményen van: „Úgy gondolom a Jedi a valaha készült legjobb Star Wars film… Az első film volt a bemutatkozás, a Birodalom a szokásos konfliktussal teli második rész, míg a harmadik rész csupa látvány és élvezet. Ez a nagybetűs Star Wars!” „A jedi visszatér” szintén rendkívül sikeresnek és népszerűnek bizonyult,  még a Birodalmat is lekörözve a jegyeladások tekintetében, és csak a Csillagok háborúja és az E.T. előzhette meg (talán nektek is ismerős a Fábry által egykor bemutatott subás E.T. figura, ami a legdurvább magyar bootleg filmes figura szerény véleményem szerint).

A három Star Wars film nagy anyagi sikere csak egy részét képezi annak a hatásnak, amit a trilógia gyakorolt az amerikai kultúrára. A filmek többmilliós rajongói táborának köszönhetően a Star Wars kulturális jelenséggé vált, ami a „merchandising” (filmekhez kapcsolódó kütyü gyártás és árusítás) számára egy teljesen új korszakot nyitott meg. A Star Wars huszadik évfordulójára kiadott hivatalos emlékmagazinban Stephen Sansweet azt állítja: „A Star Wars repülőrajttal indította az addig csak lassan növekvő licensz alapú üzleteket a 70-es évek végén, és felelős a ma oly divatos, biztos sikert ígérő mega marketing kampányokért, amik egy-egy sikeresebb filmhez köthetők és a legkülönbözőbb termékek formájában jelennek meg a regényektől a gyűjtögetős kártyákon át a játékokig és a ruhákig. Számokban kifejezve, a „The Licesnsing Newsletter” szerint a Star Wars 1977-es megjelenését megelőzően, világszerte évente kevesebb, mint 5 milliárd dollárt költöttek licenszelt áruk kereskedelmére (merchandiseing), míg 1990-re ez az összeg már elérte a 66 milliárd dollárt. A film rajongók millióit termelte ki, akik nem akartak mást, mint rátenni a kezüket mindenre, ami kapcsolódik a Star Wars világához. A film olyan mértékű lelkesedést váltott ki a rajongókból, amilyenre  addig és azóta is csak kevés film volt képes, és a rajongók  természetesen a  filmeken túl is kapcsolatba szerettek volna kerülni a Star Wars univerzummal. Ez a nagy érdeklődés addig példátlan mértékű  dömpinget eredményezett a Star Wars játékok és egyéb gyűjtögetnivaló merchandiseing kütyük piacán.

1977-ben a Kenner megvásárolta a jogokat a Star Wars játékok gyártására. 1978-ra egy 3 ¾” és egy 12” nagyságú figura sorozat került értékesítésre a nagyközönség számára. Az elkövetkezendő nyolc évben a Kenner megjelentetett 12 különböző 12” nagyságú akció figurát, több, mint száz 3 ¾” akció figurát, űrhajók és playset-ek tucatjait, egy fémből öntött játék sorozatot, egy apróbb figura kollekciót „Micro Collections” néven, társasjátékokat, mindenféle kiegészítőt és sok egyéb a Star Wars-szal eladható és ahhoz kötődő játékot. A "Csillagok háborúja" és a "Jedi visszatér" között több, mint 1500 különböző plakát jelent meg a mozikban világszerte. Olyan hétköznapi termékek is a Star Wars logót hordták magukon, mint a fogkefék, hálózsákok, bizsu ékszerek. A legnagyobb sikert a 3 ¾”-es figurák aratták: 1977 és 1985 között 250 milliónál is többet adtak el a gyerekeknek és a gyermeklelkű felnőtteknek szerte a nagyvilágban.

Akárhogy is, de 1985-re megfakult a Star Wars népszerűsége és sok Star Wars áru találta magát a végkiárusítások polcain. A nagyközönség bűvölete elillant, mivel nem jöttek új filmek, amelyek ébren tarthatták volna a lelkesedést. Néhány bölcs gyűjtő potom áron felvásárolta a polcokra kiszórt maradék játékokat és ezután pár évre viszonylagos csend költözött a Star Wars univerzumba. Még csak tervbe sem volt véve egy új trilógia. Nem voltak új könyvek, tv show-k, képregények, játékok vagy bármi egyéb újdonság. Rajongók millióit hagyták magára az emlékeivel, a porfogóvá vált játékaival és egyéb sztárvárszos  kütyüjével, csekély reményt hagyva, hogy egyhamar új Star Wars élményekben lehet részük.

Mígnem 1991-ben a Star Wars feltámadt hamvaiból, egy Timothy Zahn tollából származó Star Wars regény trilógia bemutatkozásával, ami öt évvel a Jedi visszatér eseményei után játszódik. Az elkövetkező években nyilvánvalóvá vált, hogy George Lucas tartogat valamit a tarsolyában – nekifogott újra felkelteni az érdeklődést a Star Wars világa iránt, megalapozva egy új film trilógia 1999-től kezdődő megjelenését. 1995-ben a Kenner is megkezdte egy új 3¾” és 12” akció figura sorozat gyártását, ami a Power of the Force II. nevet kapta (hasonlatosan az utolsó vintage szériához, a "last 17"-hez). Ez a sorozat rendkívül népszerűvé vált világszerte a Star Wars rajongók milliói körében. 1997-ben az eredeti Star Wars trilógia felújított változata is a mozikba került, néhány új speciális effektel fűszerezve, de nagyjából változatlan tartalommal. Az új akció figurák és a felújított mozifilmek tovább táplálták azt a tüzet, ami 1991-ben ismét fellángolt. Az 1990-es évek vége felé a Star Wars gyűjtés új magaslatokba emelkedett, mivel gyűjtők milliói kezdtek ismét Star Wars játékokat vásárolni.

A legújabb Star Wars film az I. Epizód: Baljós árnyak volt (ez utal a dolgozat készítési idejére…). Az új film a játékok és a rajongók teljesen új generációját hozta el. A Baljós árnyak lett 1999 legnagyobb bevételt elért filmje. A megjelenést nagy várakozás előzte meg, és rajongók milliói álltak sorba, hogy megválthassák jegyeiket. Az új filmekkel együtt új játékok és egyéb gyűjteni valók is jöttek, és egyre csak jönnek…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése